Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkt

Det görs regelbundet en gemsam beställning av scoutdräkter från Scoutshopen  för kårens medlemmar. Då kan du även beställa kårens tillhörighetsmärken och andra märken som hör till scoutskjortan.

Det finns även möjlighet att köpa begagnade scoutskjortor.

Information om detta skickas till kårens medlemmar med e-post.

Scouternas scoutshop

Du kan även köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scotshopen.

Scoutshopen.

Märkesplacering

Längre ner på sidan finns  storlekstabeller och en förklarande bild för hur märkena ska placeras på skjortan. (Kicka på  bilderna så blir de större och tydligare)

Vill du läsa mer om de märken som finns, samt  vad som gäller för märkesplacering, följ länken.

MEr om märken