Återkommande arrangemang

Tävlingar

Gävle södra Scoutkår brukar delta i Gästrike scoutdistrikts scouttävlingar tillsammans med distriktet andra kårer. Vårterminens tävling heter Tam-tam och tävlingen på höstterminen heter Silveryxan. Platserna för tävlingarna varierar  och beror på vilken kår det är som arrangerar.

Patrullerna tävlar i olika scoutrelaterad saker, som knopar, eld och pussel och knåp. Den röda tråden på alla stationer  som ger bra poäng är när patrullen sammarbetar och alla i patrullen deltar aktivt.

Tävlingarna är anpassade till Spårare, Uptäckare och Äventyrare där deltagande patruller tävlar mot patruller i samma åldergrupp.

Hajker och övernattningar

De äldre avdelningarna brukar ha en eller ett par hajker varje termin då övernattar i tält eller vindskydd. Spårarna brukar börja med att ha en övernattning innomhus, då det ofta första  gången för många av scouterna att sova borta.

Terminsavslutning

Vid slutet av terminenerna i december och juni samlas hela kåren tillsamans med scouternas familjer för en gemensam terminsavslutning, med lek,fika och märkesutdelning

Scoutläger

Varje sommar åker kåren på scoutläger, det kan vara kårläger, distriktsläger eller  större läger som  Jamboree. Ofta åker hela kåren tillsammans, men det händer att avdelningar åker iväg på läger som är anpassade för den åldergruppen.

På scoutläger sover deltagarna i tält och lever och verkar  utomhus under primitivare former.  Så det är bra om scouterna har övat på att ”sova borta” under flera nätter innan den åker iväg, eftersom ett scoutläger varar ungefär 3 dygn upp till en vecka.